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Influential factors in the competitiveness of mature tourism destinations

Author(s): Santos, Margarida Custódio; University of the Algarve, School of Management, Hospitality and Tourism cv logo 1 ; Ferreira, Ana Maria; University of Évora, Department of Sociology cv logo 2 ; Costa, Carlos; University of Aveiro, Department of Economics, Management and Industrial Engineering cv logo 3

Date: 2014

Origin: Tourism & Management Studies

Subject(s): ; Competitividade, fatores específicos, destinos turísticos maduros; Competitiveness, specific factors, mature tourism destinations


Description
With a few exceptions, the traditional models that aim at identifying the factors that influence the competitiveness of tourism destinations are very difficult to operationalise because they need a large number of indicators to inform the concepts. This paper presents a different approach that postulates that researchers should try to identify the specific factors that impact competitiveness of tourism destinations according to the stage of the destinations’ life cycle. With the aim of identifying these specific factors, an extensive literature review was undertaken, focusing in particular on the papers that explicitly recognised that the destinations under analysis in the studies were in the mature stage of their lifecycle.From the literature review, we concluded that the specific factors able to negatively influence the performance of mature tourism destinations can be grouped into four areas. The first area concerns the deterioration of the destinations’ infrastructure; the second is related to the destinations’ management, namely the lack of a shared strategic vision among stakeholders; the third area is associated with the loss of economic vitality in the destinations; finally, the fourth area includes the impact of tourism development over the years on the territory, specifically social, environmental and cultural impacts.The results obtained from the empirical study allow us to conclude that the lack of environmental problems, not being overdeveloped in terms of construction and having maintained authenticity are all perceived by tourists as more important for the competitiveness of tourism destinations than factors normally considered more relevant, such as prices and the quality of accommodations. Muitos dos modelos de competitividade dos destinos turísticos apresentados até ao momento, para além de serem modelos genéricos que visam principalmente identificar os diferentes fatores que influenciam a capacidade de competir dos destinos turísticos e de serem muito difíceis de operacionalizar devido ao elevado número de indicadores que comportam, não equacionam a possibilidade de introdução de elementos explicativos da performance dos destinos.Uma abordagem diferente propõe que se identifiquem os fatores específicos suscetíveis de influenciar a competitividade dos destinos turísticos de acordo com a fase de desenvolvimento em que se encontram. Com o objetivo de identificar esses fatores específicos capazes de influir na capacidade de competir dos destinos turísticos maduros foi efetuada uma extensa revisão da literatura, privilegiando artigos que de forma explícita referissem que os respetivos destinos se encontram na fase de maturidade.Decorrente da revisão da literatura efetuada verificou-se que os fatores suscetíveis de influenciar negativamente a capacidade de competir dos destinos turísticos em fase de maturidade se podem agrupar em torno de quatro grandes áreas. A primeira área reporta-se à deterioração das infraestruturas do destino, a segunda relaciona-se com a gestão dos destinos, nomeadamente a falta de visão estratégica com que são conduzidos, a terceira área refere-se a alguma perda da vitalidade económica desses destinos e a quarta grande área identificada diz respeito aos impactos que a atividade do turismo teve sobre o território, nomeadamente os impactos ambientais, sociais e culturais.Os resultados obtidos no estudo empírico permitem-nos concluir que a ausência de problemas ambientais, não apresentar excesso de construção e ter mantido a autenticidade são percecionados pelos turistas como mais importantes para a competitividade dos destinos turísticos em fase de maturidade do que fatores habitualmente considerados mais relevantes, como os preços e a qualidade do alojamento.
Document Type Article
Language English
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