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THE IMPORTANCE OF RELATIONSHIP MARKETING FOR THE SUSTAINABILITY OF ACCOMMODATIO...

Author(s): Carvalho, Mário João Paulo de Jesus; Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Tecnologia do Mar cv logo 1

Date: 2012

Origin: Tourism & Management Studies

Subject(s): ; Nature Tourism; Relationship Marketing; Sustainable Tourism; Nature Tourism Accommodation; Land Territory; ; Turismo Natureza; Marketing Relacional; Sustentabilidade no Turismo; Alojamento Turismo Natureza; Ordenamento do Território


Description
The tourism industry in Portugal is being forced to reposition itself, due to competition from multi-track younger destinations and the democratization resulting from low-cost flights. The markets, which are mostly sensitive to price, have started to have multi-offerings. The low-cost flights have reduced distances and travel costs, placing on the market a number of destinations that did not until recently exist or were off-route. Sun and sea destinations are thus forced to rethink their products by stressing other attractions that in some cases have little or nothing to do with the traditional beach. It becomes imperative to focus on differentiation, promoting authentic products with strong local identity, targeted at markets where price is not the only variable in the purchase decision. Currently, nature tourism has assumed an important role as being the solution to desertified areas. It is critical to understand the motivations and expectations of tourists who are interested in nature tourism and therefore to successfully replicate the model for other regions that might be at a very late stage of maturation or decline. We will present a set of conclusions and recommendations that we think are crucial to the success of business accommodation establishments towards sustainability. A indústria do turismo em Portugal, pela concorrência de multi-destinos mais jovens a par da democratização resultante dos voos low-cost vê-se obrigada a reposicionar-se. Os mercados na sua maioria muito sensíveis ao preço passaram a ter multi-ofertas. Os voos low-cost reduziram as distâncias e os custos das viagens, colocando no mercado um conjunto de destinos que até há pouco tempo não existiam ou estavam fora de rota. Destinos sol e mar vêm-se assim forçados a repensar os seus produtos apostando noutras atractividades que nalguns casos pouco ou nada têm a ver com a tradicional praia. Torna-se assim imperativo privilegiar a diferenciação promovendo-se produtos autênticos com forte identidade local, direccionados para mercados onde o preço não é a única variável na decisão de compra. Actualmente o turismo natureza tem assumido importante papel enquanto solução para os territórios desertificados. Torna-se crítico compreender as motivações e expectativas dos turistas que se interessam pelo turismo de natureza para que com sucesso se possa replicar o modelo noutras regiões. Apresentaremos um conjunto de conclusões e recomendações que pensamos serem determinantes para o sucesso dos estabelecimentos de alojamento rumo à sustentabilidade.
Document Type Article
Language Portuguese
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