Author(s):
Moreno, Mª José S. M.
; Pedrosa, Mª Arminda
Date: 2008
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10316/13577
Origin: Estudo Geral - Universidade de Coimbra
Subject(s): Ambiente e saúde; Problemas globais; Educação para o desenvolvimento sustentável; Ensino superior; Environment and health; Global problems; Education for sustainable development; Education in chemistry (formal and non-formal); Higher education
Description
Nesta comunicação, referindo os programas 3E ́s (resíduos sólidos urbanos), apresentam-se
as características gerais dos programas SAFra (saúde/ambiente/fitofarmacêuticos – resíduos
agrícolas) e ERA (energias renováveis e ambiente), que visam estimular práticas quotidianas,
individuais e colectivas, de protecção ambiental. Estes programas de intervenção social
diversificada consubstanciam-se em acções protagonizadas por um grupo de estudantes,
designado EQOFAR (Estudantes de Química Orgânica de Farmácia: Acção/Reacção),
interrelacionam-se com a disciplina de Química Orgânica da licenciatura em Ciências
Farmacêuticas, da Universidade de Coimbra. As metodologias adoptadas para fomentar
o desenvolvimento de competências científicas dos estudantes EQOFAR, as intervenções
comunitárias dos programas desenvolvidos pelo grupo e a introdução deste tipo de práticas
de ensino e de aprendizagem, em que se aliam contextos formais e não-formais, pretende-
se contribuir para impulsionar a construção activa de conhecimento, que permita aprofundar
e ampliar competências, incentivando-os a explorar outras vias de desenvolvimento pessoal
e social, bem como de desenvolvimento e enquadramento profissional futuro. In this paper, referring to the 3E programmes (solid urban waste), we present the general
characteristics of HEPar (Health/ Environment/ Phyto pharmaceuticals-agricultural
waste) and REE (renewable energy and environment) programmes which attempt to
stimulate individual and collective day-to-day practices of environmental protection.
These programmes of diversified social intervention are consubstantiated in actions
protagonised by a group of students, designated as SOCPAR (Students of Organic
Chemistry in Pharmacy: Action/ Reaction) and are inter-related with the subject of Organic
Chemistry in the degree course in Pharmaceutical Sciences at the University of Coimbra.
The methodologies which have been adopted in order to encourage the development of
scientific competences in the SOCPAR sudents, the community interventions within the
programmes developed by the group and the introduction of this type of teaching and
learning practice, in which formal and non-formal contexts are allied, aims at contributing
towards the boosting of the active construction of knowledge, allowing for a widenig and
amplifification of competences, giving the incentives necessary to explore other ways of
development and of future professional frameworks.