Autor(es):
Santos, Tiago
; Rosendo, Inês
; Pimenta, Gonçalo
; Martins, Dina
; Francisco, Maria Prazeres
; Neto, Maria da Glória
; Santiago, Luiz Miguel
Data: 2007
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10316/13459
Origem: Estudo Geral - Universidade de Coimbra
Assunto(s): Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde; Avaliação em Saúde; Medicina de Família e Comunidade; Relação Médico-paciente; Quality Assurance; Health Care; Evaluation in health; General and Family Practice; Physician-Patient Relation
Descrição
A valorização da atividade médica em Medicina Geral e Familiar (MGF), conhecida no Brasil como Medicina de
Família e Comunidade, depende, entre outros fatores, do resultado de um encontro médico/doente. O especialista em
MGF, ao ter de gerir a sua atividade com base nos pilares fundamentais do contexto, da ciência e da atitude, deve ponderar
que a qualidade é algo que depende também da interface que ele contata. Objetivos: verificar a satisfação dos pacientes com
a consulta médica de Clínica Geral. Averiguar a capacidade de os médicos avaliarem corretamente a satisfação dos pacientes
na consulta. Foi feito um estudo observacional, transversal, com intenção analítica. O material utilizado consistiu em: três
médicos de Medicina Geral e Familiar de um Centro de Saúde, questionário validado e usuários da consulta em dois dias
distintos de trabalho. Métodos: em dois dias de atividade, apenas sabidos no início de período laboral, foram entregues
pelos médicos o questionário com 11 afirmações. No final da cada consulta os médicos preenchiam questionário sobre os
mesmos pontos, mas, na sua óptica e após a saída do paciente. Critérios de inclusão: maiores de 16 anos, capacidade de
leitura e escrita e aceitação para participar. Análise estatística descritiva e inferencial ( 2 e t de student). Análise de diferenças na
resposta às afirmações do questionário, por um modelo de correlação bi-variada com o coeficiente tau-b de Kendall com
sensibilidade a 5%. Resultados: recebidos 43 (64,2%) dos questionários entregues. Idade média de 42,7±16,8 anos, sendo
majoritariamente do sexo feminino (72,1%). Para 51,3% da amostra não terá havido possibilidade de falar sobre as
preocupações de saúde e para 50% não parecem ter sido recebidas instruções acerca de estilos de vida saudáveis para a
doença, e para 56,1% o tempo de duração da consulta não terá sido suficiente. Sem diferenças com significado as respostas
por sexo, grupo etário e formação. Apenas na questão de o médico querer advogar a saúde do doente, as respostas são
consonantes entre doentes e médicos. Conclusões: boa avaliação da consulta nos 11 fatores estudados. Os médicos revelam baixa capacidade de avaliação correta da satisfação dos
pacientes na consulta, apenas estando médico e doente de
acordo quanto à disponibilidade do médico para advogar a
saúde do paciente. One of the criteria for evaluating medical activity in the field
of Family and General Practice, in Brazil known as Family and
Community Practice, is the satisfaction obtained in the doctor-patient
encounter. The general practitioner, while performing his activity based
on the fundamental pillars context, science and attitude, has to consider
that quality is something that has to be seen from the viewpoint of the
patient as well. Objectives: verify the degree of satisfaction of patients
with the general practice consultation and the capacity of the practitioners
to correctly predict the satisfaction of their patients with the consultation.
An observational transverse study was carried out with the intent to
analyze this question. The subjects ans material used in the study
consisted of: three general practitioners from a Primary Care Unit, a
validated questionnaire and users of consultations on two distinct
workdays. Method: during two specific days, only revealed in the
beginning of each work shift, the doctors asked the patients to answer
a questionnaire containing 11 statements. In the end of each consultation,
after the patient had left, the doctors answered the same questionnaire
from their own perspective. Criteria for inclusion in the study: over 16
years of age, ability to read and write and consensual participation.
Data were submitted to descriptive and inferential statistical analysis
(chi square and student’s t test). The differences in the answers to the
statements contained in the questionnaire were analyzed with a bi-variable correlation model using Kendall’s tau-b coefficient with sensibility
of 5%. Results: Forty three (64,2%) of the distributed questionnaires
were returned. The age mean of responders was 42,7±16,8 years,
most of them of feminine sex (72,1 %). 51,3% of the sample
claimed that they were not given the chance to speak about their health
concerns, 50% seem not to have received instructions about healthier
life styles in relation to their disease and in the opinion of 56,1% the
consultation was too short. The answers showed no significant differences in relation to sex, age group and educational level of the responders. The only question in which doctors and patients agreed was that the doctors were ready to care for the health of the patients. Conclu-
sions: the consultations were considered good with regard to the 11
factors studied. The doctors reveal low capacity for correctly predicting
the satisfaction of their patients with the consultation. Doctors and
patients only agree with respect to the doctor’s readiness to care for the
patient’s health.