Autor(es):
Almeida, Joana
Data: 2009
Origem: Repositório Comum
Assunto(s): Acompanhamento e Controlo; Contrato de Prestação de Serviços; Eficiência; Entidade Externa; Representação da Força Aérea; Sustentação Logística
Descrição
As mudanças sociais verificadas a nível global nos últimos trinta anos provocaram
profundas alterações nas instituições consideradas mais conservadoras e tradicionais das
sociedades ocidentais, que tiveram de se submeter a extensas reestruturações para se
adaptarem às novas realidades, fazendo-o à custa, por vezes, de ruturas drásticas com o
passado.
A Instituição Militar em Portugal é o exemplo de um processo de mudança que,
longe de estar completo, persegue a reestruturação, tendo no fim do Serviço Militar
Obrigatório, pela abrangência e impacto que teve junto da sociedade civil, um dos seus
aspetos mais significativos de transformação.
O fim do Serviço Militar Obrigatório levantou na sociedade portuguesa algumas
interrogações quanto à capacidade das Forças Armadas recrutarem voluntários suficientes
para as suas necessidades.
O objetivo deste trabalho de pesquisa é caracterizar a posição do jovem que
procura a Força Aérea, relativamente ao incentivo formação profissional, tentando
averiguar se este foi determinante para ter decidido cumprir serviço militar voluntário no
Regime de Contrato e se a mesma correspondeu à suas expectativas iniciais. Abstract: Searching for the appropriate level of readiness of its Weapons Systems (WS), Air
Force (AF) contracts external entities (EE) for the provision of maintenance services.
Organically, teams are created to be responsible for ensuring the Logistics Support (LS) of
the WS and manage the maintenance services contract.
In the presence of a maintenance contract with an EE, there is a need to implement
Monitoring and Control (M&C), in order to ensure a proper and adequate implementation
of the work contracted. To do this an Air Force Representative (AF Rep) is created in situ.
Thus, this work aims to investigate in what way can an AF Rep, in an EE, monitor
and control a maintenance contract in order to promote an LS of a WS. This research
followed the methodological proposal of Quivy et al. (2005). Thus, it is guided by a
starting question, which led to three secondary questions, and resulted in an analysis model
that articulated concepts and assumptions made in order to be tested.
This study starts up considering the aircraft maintenance contracts established with
the EE, and the teams that the AF has to ensure their LS of a WS. Then, it looks to the
reality of the AF, regarding the mechanisms for M&C, seeking to identify the decisive
factors for the implementation of an AF Rep.
Subsequently, it explores the activities undertaken by AF Rep and reviews the way
the procedures are regulated. After the procedures are presented, it includes the return of
the aircraft to the AF, identifying the contributions that arise from the application of these
AF Rep.
After the observation done in this work, it was found that an AF Rep is an added
value in the LS of a WS, when implemented following the hiring of an EE for aircraft
maintenance services. When they have abilities that benefit the work, and by having an
attitude of partnership, cooperation and confidence with the EE, in monitoring the
implementation contract, further enhances are achieved.